Recension: Disney’s Aladdin (Super Nintendo)

Dom flesta av oss har växt upp med Disney som liten, men även dom som inte gjorde vet åtminstånde vad Disney är för något. 90 tal’s barn som jag själv växte upp med den nya vågen av Disney filmer som Lilla sjöjungfrun, skönheten och Odjuret och Aladdin. Aladdin är lite speciell i tv-spels världen. När spelet kom ut så gjordes två versioner som är annorlunda från varandra. Den vi ska titta på idag är Super Nintendo versionen som utvecklades av Capcom.

AladdinEurope

 

Story.

Spelet följer filmen nästan på pricken med hur en pojke blir förälskad i en prinsessa som han inte kan gifta sig med på grund av en lag som säger att dom inte får gifta sig eftersom Aladdin inte är av en kunglig familj. En gammal trollkarl av namnet Jafar försöker ta över kungadömet med att hitta den ökände anden i lampan och att gifta sig med Jasmine, Sultanen’s dotter.

Jag vill personligen inte avslöja för mycket ifall du inte har sett filmen men till grund och botten så följer den filmen från start till slut.

Aladdin000

Grafik.

Eftersom grafiken är baserad på filmen så lånar dom ju själva utseenedet från filmen också. Dom har byggt upp platser och karaktärer med hjälp av pixlar eftersom det vad det Super Nintendon var kapabel till på den tiden. Väldigt intressanta ban utseenden finns också speciellt när du är i anden i lampans lilla värld eller t.ex när du ska leta efter lampan och ser den fina grott designen.

Man blir lite förvånad när man får se hur snyggt det är på den gamla super nintendon. Visst det är ju ingenting mot vad vi har idag men grafiken är ju inte det viktigaste, man måste ju tänka på när det kom ut.

aladdin-super-Nintendo-2-Frikarte

Ljud.

Musiken består av en hel del som kommer från filmen, renderat i 16 bitars ljud som t.ex själva huvudtema låten och musiken som spelas under andens lilla musikal bit under filmen. Inte mycket röstpålägg för själva karaktärer förutom när Aladdin tar skada så hör man en liten ouch effekt men annars ingenting.

Ljudet fungerar som det ska. Dom har kvar dom lite mer catchiga låtarna från filmen plus några helt orginella musik låtar som är gjorda för spelet. Ljud effekterna låter bra också, när du hoppar på en fiende så får du ett skönt ”busch” ljud, samma sak med resten av ljudeffekterna från spelet.

Aladdin011

Gameplay.

Platformer har oftast inte mycket till sig men det behöver dom inte heller. Du går på ett två dimensionellt plan, hoppar upp och ner från olika avsatser och försöker ta dig till andra sidan av nivån. Du kan hoppa på fiender för att besegra dom men ibland så måste du vara lite mer strategisk och kasta ett äpple först och sen hoppa så att du inte gör ett misstag och fienden skadar dig innan du ens har landat på den. Du kan använda också vissa stångar och andra objekt för att kunna svinga eller hoppa på för Aladdin ska ta sig vidare igenom nivåerna. Du kan samla på dig olika diamanter och när du samlat hundra av dom så får du ett extra liv och du kan fortsätta så under hela spelet. Samlar du på dig alla dom röda diamanterna i spelet så låser du upp en svår utmaning som du kan ta dig an. Det finns också gyllene skalbaggar att hitta som ger dig en liten bonus rond i slutet av varje bana där du kan snurra på ett lyckohjul där du kan antingen få mer hälsa, extra liv eller continues. På allra första banan så kan du hitta ett tyg som du kan använda som en sorts fallskärm dock vet jag inte om du kan hitta den på andra ställen i själva spelet. Du har också några bossar att besegra men inte så många egentligen.

Spelet är en ordinär platformer som inte är pjåkigt gjord. Allt fungerar som det ska och har åldrats rätt bra så du behöver inte lära dig mycket om spelet för att spela om inte någonting alls (Om du har spelat platforms spel innan såklart).

31

Summering.

Spelet må vara gammal men är lätt att hoppa in och spela från start till slut. Inte jättesvårt och jag tror inte du behöver lära dig mycket om fienders attackmönster eftersom som dom är lätta att undvika. Vet inte om jag ska rekommendera den eftersom den inte gör så mycket nytt men om du älskar Platforms spel så kommer du nog gilla den säkerligen.

Den här recensionen är baserad Super Nintendo versionen. Finns också till Gameboy Advance (Dock så har dom inte musiken från själva filmen där och istället helt ny musik)

Premiärdatum: 27 Januari 1994

Útvecklarstudio: Capcom (Som också har gjort Street Fighter 2, Ghost N’ Goblins och Mega Man)

Genré: tvådimesionell Platform spel

Kompositör: Yuki Iwai, Yuko Takehara och Setsuo Yamamoto

Språk: Engelsk text och lite tal

åldersgräns: 7+

Jag vill också påpeka att spelet finns på fler än bara på Super Nintendon och Gameboy Advance men det är ett helt annat spel som jag kanske ska recensera i framtiden.