Recension: Enclave

Mellan åren 1995-2010 är nog den tiden som är mest nostalgisk för mig som tv-spels älskare. Det var då jag växte upp med spel och dom spelen som läggs mest ihjärtat. Dock var det många av dom spelen som släpptes då som jag inte fick spela när dom originellt kom ut. Enclave är ett av dom spelen.

Enclave_Coverart

Här följer en story som kan spelas från två olika perspektiv med helt annorlunda vägar, den goda och den onda sidan. Det handlar om att demonen Vatar kommer tillbaka för att ta över Celenheim efter 1000 år i fångenskap och du måste leta efter High Wizard Zale som stängde in Vatar, men han tros varit död sen lång tillbaka i tiden. Du kan antingen kämpa för drottningen av Celenheim för att förinta Vatar eller hjälpa Vatar att döda drottningen och bli hans trogna löjtnant.

Det är inte så att båda vägar går samman utan är helt unika från varandra så då har du bra skäl att spela som båda sidorna. Storyn har ingen speciell hjälte. Du börjar som en riddare på den goda sidan som har blivit fängslad för någon anledning, men lyckas fly från borgen efter att den har blivit attackerad. Du blir sen erbjuden ett uppdrag av drottningen att försöka förhindra Vatars återkomst. På den onda sidan får du arbeta för häxan Mordessa som ger dig order att eliminera vissa personer som skulle hindra att Vatar kommer tillbaka.

Det är intressant att följa båda vägarna du spelar igenom spelet, speciellt när du får spela som dom onda (Hur ofta får man göra det?). Du låser upp mer karaktärer att spela som under storyns gång men dom pratar inte under scensekvenserna. Dom karaktärer som pratar är inte så himla intressanta egentligen men dom duger som story framförare.

167792_1280_enclave_screen02_medium

Det här är dock något som imponerar mig, Grafiken är faktiskt rätt snygg med tanke på att året vad 2002 och det fanns inte många spel som kunde gå upp mot Enclave (Bland dom snyggaste spelen på den tiden,Hitman 2: Silent Assassin och Mafia: The City of Lost Heaven ser ungefär lika bra ut som Enclave). Såklart är det inget mot vad vi har idag men inget fult att titta på iallafall. Texturerna ser bra ut men lite buggiga, till exempel lite på själva skarpa linjer på karaktärers huvud (speciellt ser man det på riddaren) men annars är det inte så farligt. Dom olika platserna man är på varierar mellan småbyar till grottor och gruvor till slott och undervattenstempel och många andra.

1349726-enclave_004

Det första du hör när du kommer till huvudmenyn av spelet är musik som redan får dig att känna dig i ett awesome fantasi spel och det stannar inte där. Musiken har lite av en magisk känsla (Kanske inte så magisk som Age of Wonders men är tillräckligt bra) som fungerar bra för den här typen av spel. Många härliga ljudeffekter finns också som härliga klang från svärden när dom träffar ett mål, när du slänger en bomb som exploderar på en fiende eller till och med när du hoppar i vatten och hör ett fint litet plask. Röstpålägget är hyfsad, inte många särskilda karaktärer som står ut förutom en svartalv som faktiskt pratar svenska (Vilket jag tycker är skitkul för det är väldigt få karaktärer som ens pratar svenska).

enclave1

Rätt simpelt men ändå svårt är hur jag skulle beskriva gameplayen för Enclave. Vad jag menar är att själva kontrollerna är lätta att förstå, du styr din karaktär i ett tredje persons perspektiv och attackerar med vänster musknapp och agerar med höger musknapp (vilket betyder att du kanske öppnar dörrar eller drar på en spak så saker och ting händer i spelet). I början av spelet är allting väldigt lätt för dig men när du kommer djupare in i spelet så får du tänka mer på att vara försiktig för fienderna blir svårare och svårare. För att fixa lite av det så kan du innan varje banas börja köper utrustning till din karaktär som du valt med valuta som du har samlat på dig under banans gång. Ibland är valutan väldigt synbar men också så är det gömt för dig, speciellt juveler som ger dig mycket pengar. Det häftiga med detta pengasystem är att om du t.ex har tjänat ihop 500 guld så gäller dom pengarna för varje karaktär så om du tar riddaren t.ex så kan du köpa ett nytt svärd till honom eller ny rustning och hälsodrycker. Men du förlorar i stort sätt aldrig dina pengar för när du t.ex nedgraderar ditt svärd så får du skillnaden tillbaka i ditt pengaförvar. Detta gör att om du inte har pengar till ny utrustning, men du har bra attack styrka med hjälp av ditt svärd så kan du byta till ett svagare svärd för att kanske ha råd med rustningen som skyddar dig väldigt bra eller ha mer hälsodrycker med dig för att kunna få tillbaka mer hälsa (tro mig, du kommer behöva dom). Vad man också ska tänka på att under varje bana så finns det olika checkpoints där du kommer att hamna efter du att du har dött, men du måste spendera 10 guld för att kunna aktivera checkpointen och ytterligare 10 guld används varje gång du återuppstår så det gäller att inte dö för ofta. Jag nämnde ju också karaktärer och inte bara en. Du låser upp nya karaktärer under spelets gång på både den goda och den onda sidan. Dom har ju såklart egna specialiteter som riddaren använder svärd och sköld (Jag använde honom mest när jag spelade igenom spelet) eller en bågskytt som är väldigt bra med pilbåge och många fler karaktärer.

Själva gameplayen är ju inget innovativt men inte dålig. Det känns bra och inte många fel med det. Att du kan spela som olika karaktärer gör att spelet blir mer varierat och jag rekommenderar att du testar dom olika karaktärerna för att se om det är någon som passar in på det sättet du gillar att spela.

278081-enclave-windows-screenshot-character-select-screens

Enclave känns som ett bra spel som kanske har åldrats lite grann, men låt inte grafiken hindra dig från att spela det (Fast den är ju rätt bra med tanken på när det kom ut). Lite på den svåra sidan så om du inte gillar det så kan du antingen sänka svårighetsgraden ner på lätt eller kanske tänka dig ett annat spel. Jag gillar den dock och kommer att spela om den i framtiden med lite mer variation med mitt karaktärsval än att bara spela som närstridsbaserad karaktär (som jag gör rätt ofta i den här typen av spel). Testa den för att se om det är något för dig.

Premiärdatum:
Xbox: 19 juli 2002
Windows: 12 september 2003