Recension: Out Run

Yu Suzuki är bland dom mest välkända spelutvecklarna i spel industrin. Under 80 talet så designade han många av vad som skulle kallades Arkad Klassikerna från SEGA. Innan han gjorde Out Run så hade han redan designat Hang-On och Space Harrier och 1986 var det dags för nästa klassiker.

Out_Run_Coverart

Så som många andra spel från Yu Suzuki så fanns det ingen riktig story inne i spelet. Det som är det närmaste man kan komma till det är att du ska köra från Checkpoint till Checkpoint för att imponera sin flickvän som sitter bredvid i bilen.

Detta är mesta dels dock en ursäkt till varför du ska köra din bil i spelet och om du gillar story i spel så är detta inget för dig.

out-run-screen1

Out Run har något som bara några andra av SEGAs andra spel som Space Harrier har. Den så kallade Super Scaler teknologin som gör att ett visst antal av stora sprites kan visas upp på skärmen samtidigt. Själva grafiken vad bland dom mest avancerade 1986 när spelet kom ut. Tidigare bilspel hade bara haft en så kalled ”Bird’s Eye” perspektiv då spelplanen syntes bara från ovan och tittade ner på bilarna vilket gör att Out Run är ett av dom mest innovativa spel överhuvudtaget. Medans du kör i spelet så får man se många olika bakgrunder i spelet bland annat en tropisk strand, Alper, Vindkvarnar, en öken och många mer som ger spelet.

Grafiken ser väldigt snygg ut. designen på själva bilen och bakgrunderna ser väldigt bra ut med tanke på att det är 1986. Själva perspektivet är det mest roliga för att du har kameran bakom själva bilen som nästan alla bil spel i framtiden har tagit nytta av.

Out_Run_music_select_(arcade)

En helt ny grej för tv-spel på denna tiden är att med Out Run så kunde du välja vilken låt som skulle spelas under spelets gång. I arkad versionen så hade du tre låtar: Passing Breeze, Magical Sound Shower och Splash Wave, alla tre låtar har blivit väldigt välkända låtar tack vara att dom passar så bra in med spelet och är väldigt lätt att lyssna på (Du kan göra som jag att råka hymma Magical Sound Shower utan att du märker det). Konsolversionerna har några ytterligare låtar som man kan lyssna på som t.ex i Master System versionen så har du Color Ocean, Shining Wind och Midnight Highway och i Mega Drive versionen finns ännu en låt som heter Step On Beat. Ljud effekterna är också bra för sin tid. När du hör din bil svänga och däcken bränner marken är tillfredställande och hur motor i bilen vrålar mer när du går snabbare. Visst det låter ju inte som något idag men på den tiden va det väldigt bra ljud.

Jag gillar musiken för spelet väldigt mycket. Jag har under många omständigheter lyssnat på dom tre orginal låtarna från Out Run så många gånger innan och jag varierar med dom hela tiden, personliga favoriten är dock Magical Sound Shower för mig.

outrun_sega_saturn_002

Du kör din bil från Checkpoint till Checkpoint så snabbt som möjligt innan tiden rinner ut för dig, annars så blir det Game Over och du måste starta om från början. Vad som gör det hela intressant är att du kommer till ett vägskäl innan nästa checkpoint där du kan välja vilken väg du vill ta. Vägen tar dig till en unik plats beroende på vilken väg du tar och det finns många olika sträckor i spelet. Du har sex olika slut destinationer och för varje slut så får du en unik vinnande animation. Din bil är en Ferrari Testarossa, en riktigt snabb bil och detta är också ett av spelets utmaningar. Att du kontrollerar en sån snabb bil så måste du ha bra reflexer för att undvika trafiken så bäst som möjligt. Du måste också hålla dig på vägen och försök svänga så bäst du kan, annars så kommer du att krocka med andra bilar eller olika föremål och väggar som finns vid sidan av vägen. På arkad versionen så använder man en ratt med en gas pedal under och en spak som växlar mellan låg och snabb hastighet. Jag rekommenderar att du sätter den på snabb för annars hinnar du inte till första Checkpointen.

Det roliga med Out Run är körkänslan och ju snabbare du kör, ju mer pumpas adrenalinet upp i dig för att undvika trafiken. Att inte försöka krocka mot andra objekt och när du kommer till slutet så får du en riktigt kick av att ha kommit så långt med hur svårt spelet kan vara. Men jag tänker inte så mycket av att komma till slutet när jag kör. Det är bara skönt att starta upp det och bara köra och hoppas på det bästa.

OutRun_Jun23 0_39_45(tt396)

Out Run är fortfarande ett väldigt kul spel att spela. Musiken kommer man ihåg efter alla år och Out Run skulle aldrig vare den samma utan att få köra en skön Ferrari på en tropisk strandväg. Stark rekommenderat om du gillar Retro-spel.

Premiärdatum: 1986 (Exakta datumet är okänt)

Utvecklarstudion: Sega AM2 (Som också har gjort Hang-On, Virtua Cop och Afterburner med många fler under deras bälte)

Genré: Driving spel (Yu Suzuki som är hjärnan bakom spelet sa att han inte ville kalla det för ett racing spel utan ett driving spel)

Kompositör: Hiroshi: Kawaguchi

Språk: Engelsk tal och text

åldersgräns: för alla åldrar

Recensionen är baserat på Arkad versionen som spelats med MAME emulatorn. Finns också på Sega Master System, Commodore 64 Dator, Amstrad CPC Dator, Sinclair ZX Spectrum Dator, MSX och MSX2 Datorer, Commodore Amiga Dator, Amiga Dator, PC DOS Dator, PC Engine, Sega Mega Drive, Sega Game Gear, Sega Saturn, Playstation 2 (En del av SEGA Ages Vol. 13), Dreamcast (Finns spelbar i tv-spelet Shenmue II), Gameboy Advance (en del av Sega Arcade Gallery), Orignala Xbox (Samma som med Dreamcast).