Recension: Teslagrad

Nu ska vi gå in lite på indie-scenen som har blivit väldigt populär under dom senaste åren med hjälp av spel som Minecraft som har givit dig ett intressant och billigt alternativ till dom stora, nya spelen. In kommer den norska studion Rain Games och lägger in sin hatt i leken med sitt första släppta spel Teslagrad.

TeslagradSquarePoster_Logov002

Det här är det lite kluriga att förklara för Teslagrad har ingen röst eller text som förklarar själva storyn med spelet, istället så berättas den genom själva bilden med allt som händer. Vad jag kan berätta för dig är inte alla detaljer (Hade själv svårt att följa den) men det är i princip att du är en liten grabb som hamnar mitt i en gammal konspiration som involverar kungen av den lilla staden som storyn berättas i. Du blir jagad av några män och flyr in i ett stort torn där du måste ta dig igenom med hjälp av olika föremål för att till slut nå den gamle kungen. Känns lite som en gammal saga faktiskt.

Det kan vara lite svårt att hänga med eftersom det berättas med själva bilden bara. Det låter spelaren själv tänka hur känslorna samman dras utan att det trycks ner i halsen på dig exakt hur du ska känna dig under vissa situationer.

teslagradgp2

Allt som du ser i spelet grafikmässigt är helt och hållet Handritat, från karaktärerna till bakgrunderna till dom olika effekterna. Det ger spelet en känsla av att känna sig som att du är i en målning som nästan flyter på rakt framför dig och det faktum att spelet är 2D bara stärker detta. Animationerna är också handritade vilket jag tycker är riktigt imponerande. Jag gillar när dom har såna här typer av konstriktning för spel (Vattenfärg tycker jag att mer spel ska använda faktiskt). Så som dom har ritat grafiken tycker jag är väldigt snyggt ut och mina ögon njöt av att se allt som hände framför ögonen. Det snyggaste skulle nog vara dom olika bossarna som dom har designat, speciellt den första som är min favorit.

Jag tycker grafiken är ett av höjdmålen för spelet men inte anledningen till att du ska köpa det, det går ju förstås till gameplayen i nästan varje fall.

teslagrad_screenshots_0002

Musiken är orkestrerad med en väldigt stor rysk inspiration som blandar sig med lite metall och elektronisk men inte för mycket så att det helt och hållet blir ett helt annat soundtrack senare i spelet. Inget röstpålägg i nästan hela spelet förutom lite grymtande från vissa fiende karaktärer vilket jag tycker bygger på att spelet ska vara typ som en målning i rörelse. Ljudeffekterna funkar bra, speciellt gillar jag hur det låter när pojken du spelar som springer och man hör hur det prasslar och brakar efter varje steg han tar

screenshot02_tesla02.

Många av dom mest väl älskade indie spelen är faktiskt platform spel så Teslagrad har mycket att leva upp till. Vad den presenterar är faktiskt välgjort. Du rör dig från sida till sida och upp och ner precis som spel som Super Meat Boy, Limbo eller som jag tidigare recenserat Aladdin för Super Nintendo.
Olika krafter finns till ditt behag som en handske som har en positiv och en negativ effekt på olika föremål med elektroner som går igenom dom (ungefär som hur batterier fungerar). Dessa objekt används för att lösa olika problem som står i vägen för att komma vidare som t.ex att du har olika rektangulära objekt ovanför ett vanligt objekt. Dom som är ovanför har redan ett av dom elektroniska effekterna igång medans objektet underifrån inte har det. Då använder du handsken för att slå på en av effekterna som gör att antingen om båda objekten har en positiv effekt så dras dom ifrån varandra medans att om objekten har en av varje så dras dom emot varandra. Man får en kappa också som har dom positiva och negativa effekterna vilket kan användas för olika pussel där man leviterar sig fram genom rummen. Det som kunde varit dåligt med spelet är att det räcker men en träff från en fiende eller något, men eftersom varje rum är rätt kort och spelet sparas efter du klarat ett rum så är det inte så farligt. Inte mycket till fiender man måste oroa sig om i spelet faktiskt. Ibland stöter man på ett monster eller två som kan döda dig direkt om den får tag i dig men man kan lätt undvika dom efter att man fått ett par skor som gör att man teleporterar sig några steg framåt. Några stycken bossar finns också att bekämpa av olika slag som är baserad på olika typer av maskiner där då måste hitta ett visst mönster att undvika fiendens attacker plus att hitta deras svaghet och slå till i rätt stund med en attack. Det gör att du måste tänka på hur du styr din karaktär och vara väldigt försiktig så att du inte dör.

Roots

Spel som Teslagrad är inte unika eller sällsynta längre. Det känns som att nästan varje vecka som kommer det mer spel av dess slag ut och för en del kan det bli tröttande och för andra bra. Teslagrad är väl designat, kontrollerna känns responsiva och det är roligt att få bestiga tornet där spelet utspelar sig i. Rekommenderas om du gillar platformers.

Premiärdatum: 13 December 2013

Utvecklarstudion: Rain Games

Genré: Två Dimensionell pussel platform spel