Recension: Thunder Wolves

Action spel med Helikoptrar finns det inte nog av i min åsikt. Sedan Desert Strike dagarna har jag alltid gillat att få styra en helikopter i TV-spel. Thunder Wolves, för mig, levererar denna grymma upplevelse, men också har några tillbaka dragningar som kan vara irriterande.

GT-Thunder-Wolves-Post-620x350

Här har vi en typisk action-story från 80/90 talet som inte behöver förklaras så djupt. Du spelar som Max, en veteran pilot som ska lära in den nya rekryten, Blister, för legosoldats firman ”Wolf Pack”. Något går snett på träningsuppdraget och Blister får redan smaka på stridens hetta. Upplägget är att du gör en massa uppdrag för olika klienter som betalar Wolf Pack en summa pengar, men storyn leder vidare till att Maxs gamla fiende, ”The Serpent”, har kommit tillbaka för att hämnas. Max måste stoppa honom från att förstöra världen

Typisk action story eller hur? Men eftersom spelet utspelar sig år 1991 och har inspiration från spel som Desert Strike och Thunder Blade så är det det inte märkvärdigt att det är väldigt ostigt. Den gör sitt jobb antar jag.

Thunder-Wolves

Det här är nog det minst imponerande fältet i spelet, speciellt när det kom ut samma månad som Metro Last Light (ett av dom snyggaste spelen från 2013). När karaktärerna pratar så poppar det upp en bild på karaktären som är snyggt ritat dock så finns inte detta för varje karaktär där vissa karaktärer bara är en silhuett, men detaljen på själva karaktärs modellen i spelet inte så värst bra (Ser ut som dom kommer från ett Playstation 1 spel). Helikopter detaljen ser bra ut men resten av spelet är lite sämre, Dock ser explosionerna rätt ok ut. Grafiken är nog inte designat för att man ska vara på nära håll för att titta på dom (Det är ju ett helikopter spel trots allt). Det visar att grafiken inte är fokuset med spelet och det tror jag att jag håller med om. Man behöver inte pusha datorer för ett arkadstil helikopter spel.

large-3-640x350

Musiken är lite med en blandning av Hårdrock under stridssekvenserna och i huvudmenyn och under vissa sekvenser under spelets gång hör man orkester musik. Dock måste jag säga att orkester musiken låter väldigt medioker, som något man har hört tusen tals gånger innan. Rock musiken är hyfsat ok när man hör dom första gångerna, men dom repeteras väldigt ofta och det finns inte många av dom. Dialogen är nog det bästa av allt ljud relaterat där skådespelet inte är så himla pjåkigt och faktiskt lite roligt då och då med många roliga repliker (ett exempel är att Blister säger rätt ofta ”I see dead people” som är en sjätte sinnet referens). Explosionerna är rätt högljudda vilket är bra, låter som dom ska låta. Raket ljudet låter väldigt kraftfullt och maskingevärs ljudet är också rätt bra. Jag känner att lite förbättringar finns att göra med musiken, men annars är det inte mycket dåligt här.

016170

Du har 13 uppdrag i spelet att utföra som spelas på en tredimensionell karta från ett tredjepersonsperspektiv. Varje bana börjar med att du får välja din svårighetsgrad och den helikopter du ska använda för uppdraget plus att du får en liten introduktion om vad som kommer vara ditt objektiv för uppdraget. Du har 9 olika helikoptrar som man kan flyga runt med, men du måste låsa upp dom allra flesta vilket du gör med att bara köra kampanjen från start till slut. Alla helikoptrar är inte tillgängliga för varje uppdrag när du väl har dom eftersom olika uppdrag till litar sig till olika typer av helikoptrar. Helikoptrarna har också olika statistik till sig. Vissa av dom kanske är lite långsammare att flyga med men tål mer stryk från fiendevapnen, andra är mycket snabbare men tar inte lika mycket stryk. Alla helikoptrar har olika vapnen som används för olika tillfällen och alla vapen har obegränsat med ammunition. När du väl kommit in i spelet så flyger du runt på denna tredimensionella banan som spelet har upplagt för dig. Många av objektiven kommer att utspela sig på olika platser i denna karta så du får flyga väldigt mycket. Du kan antingen använda mus och tangentbord eller en handkontroll (Xbox 360 Kontroll funkar bra). Tanks och män med racketgevär är vad du kommer mesta dels bekämpa under uppdragen, ibland får du dock strida mot olika helikoptrar som försöker att döda dig och lite andra typer av fiender också. Din helikopters hälsa är regenereras efter ett tag så du behöver inte leta efter en massa hälsopaket för att få tillbaka din hälsa till 100%.

En poäng som spelet får är att du faktiskt inte bara styr en helikopter. Ibland får du faktiskt sitta i maskingevärs sätet och få avfyra den mot fiender som försöker ta ner dig precis som i ett Rail Shooter spel (Dom typen av spel man hittar i arkadhallar där man plockar upp ett skjutvapen och skjuter mot fiender i en väldigt linjärbana). Andra baner låter dig sitta högt upp i en AC-130 och skjuta ner mot marken för att spränga bort fiender och en annan har till och med så att du får styra en tank. Allt detta ger variation i spelet vilket är mycket bra för att det kan bli lite tråkigt att bara spränga upp hela banor med bara helikopter.

Nu för lite kritik om spelet. Den första stora kritiken jag har är att det kan vara väldigt förvirrande att spela med mus och tangentbord. Spelet är designat med en handkontroll i å tankarna och utvecklarna har inte ändrat hjälpfunktionerna man ser på skärmen för mus och tangentbord när man vill använda det. Du kan dock se kontrollerna för båda kontrolltyper i inställnings menyn (Settings/Options). Det andra stora jag har är att du har olika markeringar om vart fiender är någonstans, men dom visar inte alltid alla fiender. För tanks är det inte stort problem, men för dom soldater som har raketgevär kan det vara lite jobbigt. Den tredje och sista kritken är att du får rätt ofta ett meddelande som säger ”Return to Mission Area” när du flyger för långt från uppdragsområdet. Det är nog det största problemet eftersom spelet bygger på att styra en helikopter och då måste du få mycket utrymme att kunna flyga omkring den för att unvika fiende eld eller om du helt och hållet är nyfiken på att utforska. Ett av spelen som är inspiration till detta är Desert Strike och där har man samma upplägg att man styr en helikopter på en öppen bana, men där får man aldrig något sådant meddelande.

ThunderWolves-2

Thunder Wolves har många roliga grejer men den sista kritiken drar ner njutningen rätt mycket faktiskt men inte tillräckligt för att inte ha kul med den. Det kunde ha varit bättre och jag hoppas en del problemen jag har berättat om fixas för en uppföljare i framtiden. Jag rekommenderar spelet till fans av Strike serien och ThunderBlade serien eller generellt fans av att styra helikoptrar och spränga saker.

Premiärdatum: 15 Maj 2013

Utvecklarstudion: Most Wanted Entertainment

Genré: Tredjepersonsperspektiv Action spel