Recension: XIII

XIIIboxcoverBaserat på en Belgisk serie-tidning, XIII är ett First-Person Shooter spel utvecklat av Ubisofts Paris studio. Detta är deras första shooter som dom gjort och efter att fått spela det nu ett bra tag efter det har kommit ut, så måste jag säga att det har åldrats väldigt bra. I min följande recension berättar jag varför det har åldrats bra och varför du ska bli intresserad.

En man spolas upp på Brighton Beach i Brooklyn, New York City. Han har blivit skjuten och räddas av en badvakt och förs till badvaktsstationen. Det upptäcks snabbt att han har tappat minnet och kommer inte ihåg någonting om sitt liv, men lugnet varar inte så länge när stationen blir beskjuten och badvakten mister livet. Mannen försöker fly så snabbt han kan och lyckas. Han hörde av fienderna som skjöt på honom att han heter Steve Rowland och är nummer agent XIII. Man får också veta att USA’s president har blivit lönnmördad och att Steve är huvudmisstänkt för dådet. Storyn tar Steve till olika sorters uppdrag där han måste rentvå sitt namn, rädda sin boss General Carrington och att upptäcka hans forna identitet som kanske inte är den han tror att han är.

Det gäller att följa storyn rätt nära och komma ihåg saker och ting för många plot twists lömskar i storyns gång och man kan bli lätt förvirrad. Jag klagar inte om du måste spela om spelet igen för att komma ihåg allt. Dock har jag ingen aning om hur lik storyn är i spelet i jämförelse med serie-tidningen.

213596-xiii-xbox-screenshot-your-knife-throwing-skill-can-be-deadlier

År 2003 när spelet kom ut så va Cel-Shading något nytt för tv/data-spel. Andra spel som kom innan XIII som använde Cel-Shading va SEGAs Jet Set Radio och Capcoms Auto Modellista. Nuförtiden så är det rätt många spel som använder just Cel-Shading så XIII va en av pionjärerna med detta. Grafikstilen Cel-Shading är att dom har gjort en 3D model och plattat till det för att få det att se ut som det kom från en serie tidning eller tecknad serie. Eftersom XIII är baserat på en serie tidning så passar Cel-Shading väldigt bra för spelets utseende och atmosfär. Karaktärsmodellerna ser väldigt bra ut med tanke på när det kom ut. Utvecklaren bekräftade hur våldet i spelet är innovativt för att det visades i en tecknad form hur blodet kommer ur fienderna när man skjuter på dom.

Personligen så tycker jag att grafiken passar med tanken på källmaterialet som dom använde för själva spelet. Det är inte fult att titta på om man uppskattar den här grafikstilen och det är en av sakerna som gör spelet unikt, iallafall när det kom ut. Nu är det en massa spel som Borderlands, Deathspank och en massa Animé baserade spel som Naruto, Bleach och Dragon Ball Z som använder det så det har blivit vanligt, men det är fortfarande en fin inblick att titta tillbaka till när det bara fanns några få spel som XIII, Jet Set Radio och Auto Modellista som använde Cel-Shading.

XIII_2

Musiken för spelet är kompositerat av flera olika artister som har använt genre som Jazz, Soul, Funk och lite hip hop för att skapa den atmosfären till spelet. Mark Herlihy som är Creative Director för musiken sa att han ville fånga en nostalgisk känsla med en modern twist till det. Men det är inte bara musiken som dom fokuserat på. Röstpåläggen för spelet har två kända skådespelare med i castingen bland annat David Duchovny (Känd från X-Files) och Adam West (Känd för 60 talets Batman-serie).

Adam West passar väldigt bra in som ett röstpålägg här eftersom musiken hjälper att etablera en sorts 60 tals inspirerad agent spel som Mission Impossible, James Bond och till och med 60-tals Batman. David Duchovny gör också ett bra jobb som spelets protagonist dock pratar han inte alldeles för mycket om jag kommer ihåg rätt.

74095-vollbild

Det är här spelet visar sin riktiga charm. Du har ett upplag av vapen du kommer att få använda som kast knivar till pistoler till maskingevär till racketgevär och allt där emellan. Du har också olika andra verktyg att använda också som en änterhake för att kunnda klättra upp eller svinga dig till platser du annars inte kunde nå, olika första hjälpen lådor som ger dig hälsa tillbaka, Kevlar västar som skyddar din hälsa från att ta mer skada än vanligt, olika ID kort och nycklar som du hittar på vakter som används för att öppna dörrar och när du inte kan hitta någon nyckel så har du en dyrk att bryta upp låset med. Bandesignen är varierad med vissa banor som är öppna och du har mycket utrymme att flytta sig och gömma sig i, andra är mer instängda korridor som du tar dig igenom. Själva uppdragen varierar sig också där du måste ibland infiltrera olika platser utan att bli sedd eller skydda vissa personer från att bli dödade. När infilterar uppdragen så kan du döda fiender tyst med en välkastad kniv i huvudet, ljuddämpad pistol, armborst eller att använda objekt som finns närvarande och tillgängliga. Efter det kan gömma kropparna så att dom inte blir sedda av andra fiender som kan slå larm så att du misslyckas med uppdraget. Det finns 13 kapitel med 54 uppdrag i spelet att ta sig igenom.

Det finns också flerspelarläge för spelet, men eftersom serverarna är nere så kan du inte spela mot andra människor, däremot kan du spela mot datakontrollerade fiender så du kan fortfarande uppleva flerspelarläget. Olika typer av matcher finns tillgängliga som Dödsmatch (alla mot alla), lag dödsmatch (lag mot lag), Capture The Flag (Man fångar en fiende flagga och tar den tillbaka till sin bas för att få poäng), Sabotage (Där du ska placera en bomb och låta den explodera för att vinna), The Hunt (Där du ska jaga spöken med en Hunting Gun) och Power-Up (Där du kan hitta olika temporära krafter som odödlighet eller att du kan springa snabbare). Spelar du PC versionen så är alla matchtyperna tillgängliga för dig, men vissa är exclusiva för konsol versionerna. Sabotage finns bara för Xbox-Versionen, The Hunt finns bara för Playstation 2 och Gamecube versionen och Power-Up finns bara till Gamecube versionen.

Eftersom att det är en First-Person Shooter så kommer du såklart göra väldigt mycket skjutande, men för oss fantaster så blir det aldrig en gammal känsla. Kontrollerna känns väldigt responsiv och jag är förvånad att ett skjut spel från 2003 spelas såhär bra. Att smyga fungerar också väldigt bra, det känns aldrig att det är orättvist att fienden hittar dig och det finns mycket plats att gömma fiender du väljer att oskadliggöra eller döda.

XIII-Editing-Tools_5

XIII är i min åsikt en väl konstruerad shooter som fungerar som det ska. Tekniskt sett så hittade jag inga buggar som antingen va kritisk eller synliga. Jag hade en massa kul att spela det här spelet för första gången och jag gör det gladligen igen någon dag. Storyn är som sagt lite förvirrande om du inte har koll på vad som händer men ändå intressant. Grafiken och Ljudet ser till att atmosfären finns där och med hjälp av spelfunktioner så känner du dig som en riktig agent. Rekommenderas av mig om det är detta typ av spel du är ute efter.

Premiärdatum: 28 november 2003

Utvecklarstudion: Ubisoft Paris (Som också har gjort Mac versionen av Rayman 3 och Red Steel)

Genré: Första persons skjutspel