Spel Recension: Wario Land

Då och då ändras uppföljare till olika spel på olika sätt. Mesta dels för att fräscha upp serien med nytt innehåll så att det inte blir samma gamla grej hela tiden. Med Super Mario Land 3 har Wario tagit över rollen som spelets hjälte från Mario och nu beger sig ut på äventyr för skatter och rikedomar.
gb_tribute__wario_land_by_marcshort-d5imvk3

Wario ger sig ut för att återställa sitt slott som han förlorade till Mario och hamnar på ön Kitchen Island där dom så kallade ”Brown Sugar” piraterna ledd av Kapten Syrup som håller en stor staty av Prinsessan Peach som Wario kan använda som utpressning mot Mario för att få tillbaka sitt slott som han förlorade i slutet av förra spelet. Vid spelets slut som kommer Mario och flyger iväg med statyn. Wario hittar en lampa med en ande inuti (som innan vad sista bossen) Under resans gång så hittar Wario skatter som påverkar själva slutscenen där anden kan ge Wario ett nytt ställe att bo i. Ju mer skatter du får, desto bättre boplats får Wario vid slutet.

1181471-warioland2_007

Ett snäpp upp från föregångaren där dom lagt mer detalj på allting i grafiken. Vissa effekter får man se på världskartan där ön ändrar sig efter att du kommer igenom varje del av öns nivåer, som att vattnet runt ön har svämmat över på ”Rice Beach” där spelet börjar efter att du kommit till en viss punkt. Till och med Wario själv har olika grimaser han gör under olika situationer som är imponerande för ett Game boy spel. Du har lite av varje miljötyp när det gäller grafiken på banorna där du är på allt från en strand, till ett berg som är format som tekanna och ett piratskepp nere vid bukten dock kunde vissa bakgrunder se lite bättre ut som t.ex när man ska vara på ett tåg så ser det ut som något en förskolebarn skulle kunna ha ritat. Varje del av ön ger en unik tilldragelse och atmosfär (Vilket inte är okänt för Nintendo spel till och med år 1994 när Wario Land kom ut).

WarioLandOverworld

Wario som är lite av en girig skurk har inte direkt dom där glada tonerna man oftas hör i Super Mario spelen. Här är dom lite mer anpassade för Warios olycksbringande karaktär. Ljudeffekterna är också anpassade till Wario där dom känns ganska råa när man gör Warios tacklings attack eller eldkastaren han har på drakhjälmar. Musiken är ganska bra men har inte riktigt blivit jättepopulär att lyssna på utanför spelet då föregångarna har låtar som verkligen sätter sig i huvudet och du kanske nynnar till dom helt omedvetet.

wario-land-super-mario-land-3-20080725051146989_640w

Till skillnad från Mario har Wario andra rörelsetekniker än vad Mario hade i dom förra spelen. Wario har en tacklingsattack som blir ännu starkare när han har tjurhjälmen på sig. Jag har nämnt hjälmar och dom kan man hitta på samma sätt som du hittar Marios eldblomma i Mario spelen genom att hoppa på speciella block som har hjälmarna. Du kan hitta en vitlök som gör att Wario kan bli stor medans du är lill Wario. Efter det har du tre olika hjälmar du kan hitta för att bli starkare. Tjurhjälmen som gör att din tacklingsattack varar lite längre och att du har en ”ground pound” attack där du kan göra mos av fienderna med Warios rumpa. Drakhjälmen som ger Wario en eldattack med hjälmen som faktiskt också fungerar när man är under vatten och sist finns Jethjälmen som gör att Wario kan flyga rakt fram en liten stund innan du sakta åker ner mot marken. Detta är dock min favorit kraft för du kan nästan skippa hela banor med att använda denna effektivt. En ganska kul grej som Wario kan göra är att han kan plocka upp och kasta sina fiender runt omkring och använda dom som vapnen mot andra fiender. Mynt är väldigt viktiga att få tag på då du måste betala en viss summa för sparningspunkter mitt i banorna och för att också klara själva banorna. Wario har också en hel skara fiender som är unika till Wario Land (dock åter uppkommer några av dom i uppföljarna) som inte finns i något Super Mario spel (förutom fienden Bē som vad med i Super Mario Land 2). Gooms (Som är Wario Land’s egen Goomba liknande fiende) vandrar omkring, omedvetet om att Wario är på väg. Dangerous Duck som är en anka iklädd piratdräkt och är utrustad med en boomerang som han gärna använder utan att tänka sig för. Penkoon som är en bepansrad pingvin sätter stopp för Wario och får honom att planera ut ett annat sätt för att stoppa honom. Detta är några av fienderna man får möta under Warios resa igenom Kitchen Island. Bossar är slutmålet för varje del av Kitchen Island som Wario måste besegra för att ta sig till Syrup Castle, där spelets sista boss väntar på Wario.

Frågar man mig personligen skulle jag välja Warios spel istället för Mario då Wario är en intressantare karaktär och har lite av en grov personlighet bakom sig. Plus att hans gameplay oftas är något roligare för mig personligen då det aldrig blir tråkigt att tackla fienderna så att dom flyger iväg.

wario-land-super-mario-land-3

Warios allra första spel som hjälten är en lyckad framgång för honom då detta spelet har fått 3 uppföljare till Gameboy Colour och Gameboy Advance samt ett spel till Gamecube som heter Wario World och ett spel till wii som heter Wario Land: Shake Dimension. Nu är han mer känd under WarioWare serien och alla Mario Kart, Mario Party och alla andra Mario sport spelen som finns där ute.

En välstrukturerad platform spel som ändrar lite från hur det vad med Mario i huvudrollen och bygger på charmen som Wario frambringar. Starkt rekommenderad till dom som gillar platforms spel.

Premiärsdatum: 13 Maj 1994

Utvercklarstudio: Nintendo R&D1