Spelrecension: Cold Fear

Skräckspel har haft en riktig berg och dalbana i populäritet med olika titlar som har fört fram genrén. Alone in the Dark, Resident Evil, Silent Hill är några av giganterna som har varit banbrytande för skräckspel, men dock kommer det några spel som lånar mycket från dom spelen men ändå blir rätt ok.

cold-fear

Story.

Mitt ute på havet så fångas ett ryskt valfångarfartyg i en svår storm och hjälp skickas dit. När dom väl kommer fram så attackeras dom av fasorna på skeppet och närmaste hjälpen finns hos kustbevakaren Tom Hansen. Han meddelas att hjälpa skeppet och väl ombord så stämmer inte allt som det ska. Med sin pistol tillhands och en ficklampa utforskar Tom skeppet som ser ut att vara övergivet, men ett mörker gömmer sig i skuggorna på skeppet. Hemliga experiment som har muterat alla ombord till parasiter som försöker föröka sig med en värds kropp försöker ta över Toms kropp. Han får reda på att ett forskar team har odlat fram denna fasa och med hjälp Anna Kamsky som är dotter till Viktor Kamsky som vad en av männen som skapade denna parasit tar dom sig igenom den ryska valfångarfartyget och hamnar till slut på en oljerigg där allt började.

Man får lära sig en hel del om vad som händer med att hitta dokument papper som man kan läsa om för att få reda på själva handlingen och bakhistoria om hur parasiterna kom till och även tips om hur du spelar själva spelet. Scenerna berättas oftas med en data animerad filmsekvens som både gjorts inom själva spelets motor och utanför spelets motor. Självaste Tom Hansen kan ha ganska ”så bra att det blir roligt” reaktioner då hans röstskådespelare känns väldigt blandad med hur han lever in sig i sin karaktär. Det hoppar mellan ok skådespeleri till en aning forcerat och på så sätt blir hans repliker ganska komiska och oseriösa. Storyn är ju inte jätte originell precis men man kan inte klaga, då det finns mycket värre ointressantare berättelser, dock är den intressant nog att man vill veta vad som händer näst och om Tom kommer att överleva eller inte.

Cold-Fear-PC

Grafik.

Den mörka känslan som storyn har dras också över till grafiken då mycket av spelet inte är riktigt upplyst med flit. Atmosfären av ett slaskigt gammalt valfångarfartyg bara fångar upp en och du känner att du måste hålla alltid ögonen öppna för vad som kan fara ut från varenda hörn och vrå från skeppet. Den känslan kommer du att föra med dig under hela resan till slutet av spelet. Ganska svårt att göra något sånt som håller under hela spelet. Texturerna skulle dock kunna ha varit lite bättre då andra spel från 2005 och till och med 2004 ser mycket bättre ut (Enclave som jag recenserat har bättre grafik än Cold Fear i min åsikt). Dock är detta inte ett jätteproblem för mig, men jag kan se om andra personer har ett problem med det.

xbox-51014-21371571490

Ljud.

Tom Saita har frambringat ett ganska läskigt och atmosfäriskt soundtrack till Cold Fear. Då spelet på själva utsidan på båten är musiken mer intensiv och hektiskt, medans musiken är mer sakta och omgiver dig i spelets mörka känsla på insidan där du utforskar dom mörka korridorerna. ”Use Your Fist and Not Your Mouth” som är en låt från Marilyn Mansons album ”The Golden Age of Grotesque” spelas vid sluttexterna för spelet som Marilyn själv hade bidragit med. Mycket av musiken känns ganska likt Resident Evil 4 dock inte förvånande där mesta av inspirationen för spelet kom från därifrån.
Röstskådespeleriet är väldigt upp och ner. En hel del av rösterna är bra medans andra (Som huvudkaraktären Tom Hansen) kan låta rätt komisk ibland.

_-Cold-Fear-PS2-_

Gameplay.

Ett av dom första grejerna man märker av att det finns två stycken kamera vinklar. Det första är fixerat precis som i dom första tre Resident Evil spelen. Den andra då du håller ner höger musknapp så ändras det till en ”över axelns” perspektiv precis som i Resident Evil 4. Det är också upplagt på samma sätt som i Resident Evil då du har ett skjutvapen men måste leta reda på ammunition för att kunna överleva. Dock är detta spelet mer av en shooter än vad Resident Evil 1 va då du måste spara på skotten så mycket som möjligt. Du kan dock få slut på ammunitionen om du inte är varsam med den här också, men det är lite mer förlåtande här då det inte händer så ofta. Cold Fear har dock inget inventory system som Resident Evil har så man kan bara bära på ett visst antal ammunition och första hjälpen väskor. Det finns inget regenerande hälsosystem så det är viktigt att hitta första hjälpen lådor. Man börjar med en vanlig handpistol, men senare hittar mer kraftfullare vapen som en AK47 och ett hagelgevär plus lite till exotiska grejer.

På båten och senare på oljeriggen så måste du utforska alla rum och korridorer för att hitta olika objekt som för dig vidare i storyn och nya platser öppnas upp för dig. Man stöter på ryska legosoldater vid början av spelet som tror att du är där för att döda dom så dom skjuter mot dig det första dom ser. En karta för spelet finns dock inte så du måste komma ihåg båtens insida och utsida. En bra grej dock är att om du siktar ditt vapen mot en skylt (som står på ryska) så visar dom den engelska översättningen på spelskärmen så man vet vilket rum man ska in i. Du kan också hitta en massa dokument i spelet som antingen är tips om spelfunktionerna eller backstory till allt som hände innan du hamnade på båten vilket är ganska intressant faktiskt. Man kan inte manuellt spara heller så där måste du förlita dig på ett checkpoint system. Fast spelet sparar ganska ofta så om du dör så måste du inte göra om så mycket i dom flesta fallen.

ColdFear_PC_1

Summering.

Det är ganska svårt att inte tänka på Resident Evil när man spelar detta spel och jag personligen föredrar Resident Evil 4. Har man dock spelat Resident Evil 4 så många gånger och tröttnat på det kan man ge Cold Fear en chans då den inte gör ett dåligt jobb av sig och är ganska skrämmande. Atmosfären är spelets starkaste sida tycker jag.

Premiärdatum: 30 mars 2005

Utvecklarstudio: Darkworks

Genré: Tredjepersons skjut skräckspel

Kompositör: Tom Saita

Åldersgräns: 18 år och uppåt