Spelrecension: Super Mario Land 2

Super Mario Land 2: Six Golden Coins

Att spel får uppföljare är ingenting ovanligt överhuvudtaget. Många stora gamla serier som Castlevania, Megaman och Sonic har många spel i sig i nacken och Mario är inget undantag. Super Mario Land 2 är uppföljaren till Super Mario Land och är mycket bättre i min åsikt.
Super-Mario-Land2

Story.

Medans Mario vad borta och räddade prinsessan Daisy så tog Marios kusin, Wario, över Marios slott. För att Mario ska ta tillbaka slottet måste han samla på sig sex stycken gyllene mynt som kommer att låsa upp porten till slottet. Dom här sex mynten hölls av Warios hantlangare som skyddar mynten med sina liv, du måste besegra dom för att kunna samla på dig alla sex mynten för att ta dig in i ditt gamla slott och besegra Wario.

Lite annorlunda än den gamla vanliga Mario storyn där du måste rädda en prinsessa hela tiden, vilket gör det mer intressantare från ett Mario spels perspektiv att inte behöva rädda någon hela tiden. Detta är också det första spelet vi får höra om Wario som kommer att få sina egna spel i framtiden och vara en del i Marios framtida spel om Mario Kart, Mario Tennis och så vidare.

6gc-worldmap

Grafik

Här ser allting mycket bättre ut än vad det gör i föregångaren, Super Mario Land. Man kan se Mario och allt annat i spelet mycket bättre och tydligare än vad man gör i Super Mario Land. Allt från Mario själv, till fienderna, till själva banorna som man tar sig igenom. Känns också som att mycket mer detalj har gåtts igenom för själva bakgrunderna vilket jag gillar då man kan se moln och vatten i allra första banan som ser väldigt välarbetade ut för Gameboy. för alla banor. Dock varierar också bakgrunden till dom olika områden man är i spelet. Dom sex olika världarna som tar dig igenom för att samla dom sex gyllene mynten ifrån varierar i tema. Ett av dom är till exempel i en stor pumpa som har ett Halloween tema i sig, ett annat är i ett stort träd och till och med ute i rymden också vilket ger en variation i utseende till varje bana du kommer till. Till slut när du ser slottet så får du se hela slottet i bild med Wario som springer uppe på toppen och åska i bakgrunden. Mäktigt för gameboy tycker jag.

hqdefault

Ljud.

Super Mario Lands musik är väldigt nostalgisk för mig och som jag sa i min tidigare recension så har jag haft melodierna i huvudet enda sen jag först fick spela det som barn. Jag har haft ungefär samma relation med Super Mario Land 2s musik, men inte lika starkt. Det är inget fel på låtarna dock, men jag har inte haft samma dragningskraft för dom flesta låtarna. Dock gillar jag fortfarande att höra dom efter alla dessa år. Min favorit låt är nog förmodligen ”Star Maze” som spelas på den sista banan i ”Space Zone”. Sen har vi ljudeffekterna som låter annorlunda från tidigare mario spel. Det står lite ut om man är väldigt van vid Super Mario Bros, men man anpassar sig rätt snabbt till det nya ljudet. Det är inga kassa ljudeffekter, dom står bara lite ut.

gaming-super-mario-land-2-screenshot-4

Gameplay.

När du startar upp spelet för allra första gången så slängs du direkt in i spelet. Precis som i föregångarna så styr du Mario på ett tvådimensionellt plan men till skillnad från Super Mario Land så kan han gå höger och vänster hur som helst under hela banorna så om du missar något kan du alltid gå tillbaka och leta efter det. Vad man hittar är mynt som kan användas till att köpa krafter, men du hittar också krafterna på banorna som t.ex den klassiska eldblomman men också en morot som gör dig till kaninmario och du använder kanin öronen för att sväva dig ner efter ett hopp så du kan komma över stora hinder . Efter att första banan är klar så öppnas hela ön för Super Mario Land 2 där du kan välja vilket av dom sex gyllene mynten du ska gå efter först. Dom ligger gömda i sex olika zoner som du tar dig igenom bana efter bana med lite gömda banor att hitta på vägen. När alla mynten är samlade så kommer du till ditt slott som Wario har tagit över. Du stoppar in mynten och beger dig in för att möta din onda kusin. Här är det allra svåraste med hela spelet, att ta sig till Wario. Du har ingen mittpunkt i spelet där du kan börja om ifall Mario förlorar ett extra liv och du måste köra hela banan igen. Med lite tålamod och välplacerade hopp kan du ta dig igenom denna nivå. Wario själv är inte så svår att besegra så där har du nog inga stora problem, bara se upp med vad han gör.

Nintendo har alltid gjort sina spel med en solid struktur och här är det ingen skillnad. Man kan lätt slänga sig in i spelet utan att ha några större problem att förstå vad man ska göra. Det är också mer enklare att styra Mario än i föregångaren så det hjälper att komma in i spelet.

large

Summering.

Som vanligt så briljerar Nintendo med bra gameplay och roliga banor att spela igenom, samtidigt att det alltid är kul att följa Marios äventyr. Rekommenderat om du gillar Mario spel.

Premiärdatum: 28 Janurai 1993

Utvecklarstudio: Nintendo R&D1

Genré: Tvådimensionellt platform spel

Kompositör: Kazumi Totaka

åldersgräns: Barntillåten