Spelrecension: Super Mario Land

Super Mario har haft en lång karriär med många olika äventyr i sig. Han har provat på olika jobb som Doktor, Gokart förare, Tennis och Golf spelare. Hans första äventyr på Nintendo Gameboy är vad vi ska titta på idag.

gb_tribute__super_mario_land_by_marcshort-d5hhxf7

Story.

I dom tidigare Mario spelen har man räddat prinsessan Peach eller Pauline (Från Donkey Kong arkadspelet), men i detta spelet ska man rädda en annan prinsessa som heter Daisy. Hon har blivit bortförd av utomjordingen Tatanga och Mario beger sig ut i ett nytt land utanför Svamp riket för att rädda Daisy.

Nu är ju Mario spelen inte så himla invecklande när det gäller story så det finns inte jättemycket att kommentera om. Man får dock se att man tror att man räddat Daisy redan efter första bossen är avklarad, men det är egentligen en av Tatangas hejdukar som har ändrat skepnad till Daisy. Till slut räddar man henne dock efter att man besegrat Tatanga, vilket alla förväntar sig nog att man gör.

SML2

Grafik.

Grafiken är väldigt simplistisk i Super Mario Land eftersom att spelet vad en launch titel för det originella Gameboy. Det vad för tidigt i gameboyens livslängd att börja tänka på att utveckla avancerad grafik för spelen när dom inte visste hur mycket Gameboyen skulle klara av, Men simpel grafik är inte dåligt det heller och man ska också tänka på när släpptes spelet och vilken tid i en konsols livslängd släpptes det. Grafiken har ju förbättrats rejält med uppföljarna Super Mario Land 2 och Super Mario Land 3. Man känner igen dock vad saker och ting är. Man vet att man spelar som Mario och man vet att man räddar en prinsessa när man ser den.

600full-super-mario-land-screenshot

Ljud.

Musikchippet som finns i en Gameboy påminner mycket om en NES men inte 100%. Man hör likheter mellan dom två systemen och det visar sig med Super Mario Land. Själva låtarna som spelas i bakgrunden till varje bana är väldigt klatschiga och jag har nynnat till dom i ända sen jag fick spelet som en ung grabb. Ljud effekterna används för det gamla vanliga när du hoppar, skjuter eldklot, tar kål på en fiende eller som i boss striderna, hört ett ljud som indikerar att du gör skada på bossen. Dock är allting väldigt nostalgiskt för mig här och musiken är riktigt bra.

spot_marioland2

Gameplay.

Precis som i Super Mario Bros så styr du Mario på ett tvådimensionellt plan där du går mot höger sida och hoppar på en massa fiender och platformer för att gå vidare. Du kan inte gå bakåt så tänk alltid på det medans du hoppar på blocken som finns utspridda i spelet. Dom innehåller för mesta dels ett mynt som går till din slutpoäng efter du har klarat en bana, men dom innehåller också svampar så att Mario blir större och du kan ta en extra träff från fiender innan du blir besegrad. Det finns också en eld blomma som ger Mario sin ikoniska eld kraft och du skjuter ett eld klot mot dina fiender. Det annorlunda med detta eldklot att det har en liten rikoschett och den kan också plocka upp mynt på vägen, men det tar fler skott för vissa fiender att bli besegrad av den än det vanliga och du kan också hitta den ikoniska stjärnan som gör Mario oövervinnlig för en liten stund. Med fiender så har du nästan bara nya fiender med varianter av gamla fiender. Du har Goombos som är en sorts variant av Goomba från Super Mario Bros. Bombshell Koopas som inte glider omkring i sitt skal utom ligger stilla i en liten stund och sen exploderar och Bullet Biffs som kommer ur sin launchpad via ett rör. Piraya Plantor är dom enda fienderna som är den samma som i dom andra Mario spelen.

Resten av alla fiender är helt nya, från dom vanliga småfienderna till bossarna och mesta av dom återvänder inte alls i senare spel förutom sista bossen som återvänder i Super Mario Land 2 fast inte som sista boss. Du går igenom spelets fyra världar med tre banor i varje. Dom flesta är vanliga platforms banor men två av banorna baseras på att kontrollera Mario i en farkost som åker upp och ner på det tvådimensionella spelplanet och skjuter mot fienderna men en kanonkula från farkosten. Banorna är faktiskt rätt korta och du kan spela igenom hela spelet på runt 20-30 minuter.

supermariolandscreen

Summering.

Super Mario Land är ett ganska roligt tidigt platform spel. Den känns väldigt simplistisk och är bra för dom som börjar komma in i platform spel eftersom det inte är supersvårt att spela och rätt kort.
Rekommenderas om du gillar Mario spel, Platform spel och/eller användarvänliga spel.

Premiärdatum: 28 September 1990

Utvecklarstudio: Nintendo R&D1

Genré: Två Dimensionell platform spel

Kompositör: Hirokazu Tanaka

Åldersgräns: Barntillåten